#01 Hati bicara, Baca, Rasa, Faham.


Buat kali ini, aku buka hati untuk merelakan semua. 
Sakit memang sakit, pedih memang pedih, tapi
menangis, meraung macamana sekalipun aku kena bersabar, 
demi kau, aku dan kita.
Aku cuma minta tolong,
Jangan rosakkan, musnahkan, hancurkan harapan, impian semua yang telah aku impikan.
Dari lubuk hati paling dalam,
aku mohon ampun, mohon maaf, mohon petunjuk, mohon kemaafkan, mohon diberi keinsafan
supaya kau tak hilang dari aku, kau tidak pergi jauh dari aku. 
Pada ketika ini, perlu kau tahu bertapa aku perlukan kau.
Aku susah, aku sakit, aku merana. 
Aku tak yakin hati aku kuat atau tidak untuk menunggu.
Sakit hari itu, masih berparut lagi. 
Hari itu, hari paling malang dan aku hampir mati.
Hampir hilang nyawa, hilang keluarga, hilang kau. 
Sedangkan kau, tersenyum menikmati hari itu tanpa tau apa yang terjadi keatas aku. 
Hati aku tidak tertanggung lagi derita, penat.
Sehari dicaci dihina. sedih.
Seorang, tanpa ada sesiapa yang tolong pertahankan hak aku sebagai manusia pada hari itu.
Sedangkan kau? kemana kau pada ketika itu? Aku perlu jawapan.
Aku melutut, terduduk.
Bagai dunia terhenti seketika, bagai tiada lagi bumi untuk aku pijak pada masa itu.
Gelap pandangan aku, terkunci langkah aku. 
Andai engkau di tempat aku. Kau pasti rasa sakit yang aku rasa.
Aku memohon untuk jangan kau bawa pergi kebahagian yang telah kau beri.
Aku merayu jangan kau ragut kegembiraan aku.
Hidup tidak lama, beri aku peluang menikmatinya walau bukan bersama mereka.
Cukup aku sudah bersyukur aku ada kau. 

Minta maaf, itu yang mampu aku ucap.
Alhamdulillah, itu mampu aku lafaz.